سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انتخاب دشوار مهد کودک این روزها

دیم ترها اوضاع جور دیگری بود. خانه های شلوغ، مادران خانه دار و بچه هایی که از صبح تا شب در خانه های شلوغ  و هشتی در هشتی با هم بازی می کردند و پسر بچه هایی که از صبح تا شب توی کوچه ها پلاس بودند. حالا اما اوضاع جور دیگری شده. نه خانه ها آن وسعت قدیم را دارند و نه مادران آن وقت و حوصله را. خانه ها هم دیگر هشتی و ایوانی ندارند تا بچه ها در آن بازی کنند. حالا دیگر باید جایی باشد تا بچه هایی را که یا یکی یکدانه اند و یا خواهر و برادر و همبازی زیادی ندارند نگهداری کنند. باید مهدکودکی باشد تا پدر و مادرهای شاغل بچه ها را به آنجا بسپارند و بعد از کار روزانه تحویل بگیرند. 

حالا سهم زیادی از تربیت و رشد و نمو کودکان ما در مهدهای کودک شکل می گیرد. پس باید شناخت و مهارت کافی برای انتخاب یک مهدکودک مناسب را برای فرزندانمان داشته باشیم. در این نوشته سعی کرده ایم همه ریزه کاریهای انتخاب یک مهدکودک مناسب را برای شما جمع آوری کنیم. با ما همراه باشید.

مهد کودک، الزام زمانه یا راهکار تربیتی مثبت؟
شاید مهمترین سوالی که در ابتدا باید پاسخ داده شود این باشد که فرستادن بچه ها به مهد کودک آیا تنها راهکاری برای نگهداری بچه هایی است که پدر و مادر آنها وقت مراقبت از آنان را ندارند یا راهکاری تربیتی و مفید برای اجتماعی شدن کودک؟ پاسخ البته در میان روانشناسان کاملا روشن است. در وضعیت زندگی های امروز با خانه های کوچک و نداشتن همبازی و خواهر و برادرهای کم، رفتن به مهدکودک یک الزام تربیتی مفید و سودمند در فرایند رشد کودک است. در یک مهدکودک مناسب برنامه کودکان از نظم و انضباط خاصی برخوردار می‌شود. برنامه خواب و خوراک آنها به طور منظم از قاعده خاصی پیروی می‌کند. همچنین آموزش بسیاری از مطالب که ممکن است مادر، در منزل به صورت پراکنده یا به طور غیرعلمی به فرزندش بیاموزد، در مهدکودک به صورت منظم و روش‌مند در جمع و به صورت گروهی آموخته می‌شود. با رفتن به مهد کودک، فرزند ما برای سال‌های آینده که باید ساعت‌های بیشتری را از خانه دور باشد، آماده می‌شود.کودکانی که به مهدکودک می‌روند زمینه رشد اجتماعی‌شان فراهم می‌شود و در تعاملات اجتماعی شکل می‌گیرند. بسیاری از رفتارهایی که کودکان درخانه نیاموخته‌اند، در جای دیگری به نام مهدکودک می‌آموزند.همچنین رفتارهای منفی یا رفتارهایی که چندان مثبت یا جامعه‌پسند نیستند، در مهدکودک کم‌رنگ می‌شوند.  

چه سنی برای مهدکودک رفتن مناسب است؟

قطعا خردسالان زیر دو سال باید حتی الامکان توسط خود مادر مراقبت شوند و دوری خردسالان در دو سال اول زندگی گاهی لطمات جبران ناپذیری به سلامت روانی آنها در آینده می زند. از دو سالگی به بعد و به خصوص در سه سالگی کودکان برای رفتن به مهد آماده می شوند و توانایی های لازم را بدست می آورند. در این سن رفتن به مهد کودک و دوری چند ساعته از مادر نه تنها به کودک و آرامش روانی او لطمه ای نمی زند بلکه همانطور که گفتیم به فرایند رشد روانی و اجتماعی او کمک می کند.

محیط مناسب، لازمه یک مهد خوب

اولین خصوصیت یک مهدخوب، محیط مناسب و آماده سازی شده برای کودکان است. اتاق های یک مهد مناسب باید نورگیر بوده و از فضای کافی برای نگهداری بچه ها برخوردار باشد.زمین بازی کودکان باید حتما با کفپوش های نرم مخصوص پوشیده شده باشد تا در صورت زمین خوردن کودک اتفاقی برای او نیفتد. نقاط حادثه خیز مثل پله ها، کنج دیوارها، لوله های گاز و ... باید با پوشش های لاستیکی و مخصوص پوشانده شوند.پریزهای برق باید حتما توسط درپوش های محافظ پوشانده شده باشند یا از انواع مخصوص ضد برق گرفتگی باشند. سیستم هشداردهنده دود و حریق و کپسول های آتش نشانی و جعبه کمک های اولیه مجهز حتما باید در مهد کودک وجود داشته باشد.سیستم گرماشی و سرمایشی یک مهدکودک مناسب نباید با بخاری یا کولرهای در دسترس کودک تجهیز شده باشد و باید از سیستم های تهویه مطبوع پاک و ایمن مانند کولرهای سرد و گرم اسپیلت یا سیستم های چیلر و پکیج و رادیاتور استفاده شده باشد. در یک مهد کودک ایمن باید اسباب بازیها بر اساس سن کودکان و با توجه به خطر بلعیده شدن، خطر اجسام نوک تیز و ... انتخاب شده باشد و لوازم بازی مانند سرسره و تاب بر اساس سن کودکان و از انواع فایبرگلاس و ایمن انتخاب شده باشد.